A környezetvédelmi termékdíj
kötelezettség a legkisebb vállalkozásokat is érintheti
A hazai jogrendben a környezetvédelmi
termékdíj, mint a fenntartható hulladékgazdálkodás finanszírozó rendszere számos
vállalkozást érint, akik ezzel a kötelezettségükkel nincsenek, vagy nincsenek teljeskörűen
tisztában. A legkisebb cégeknek is magas kockázatot jelent, pedig a mulasztások
pótlása a büntetési szankciókhoz képest elhanyagolható terhet jelent.
Jelen
cikkünkben a legkisebb kötelezettséggel terhelt vállalkozásokat vesszük nagyító
alá. A jogalkotó senkit sem mentesít, viszont bizonyos kedvezőbb feltételeket
megteremt a jogszabályi megfelelősség érdekében. A mulasztások és termékdíj
hiányairól a korábbiakban már számot adtunk, ebben az összefoglalóinkban arról
nem esik szó (kérjük, hogy tekintsék meg az ezzel kapcsolatos írásunkat: https://ktdt.hu/kornyezetvedelmitermekdij-kotelezettseg/ )
Rendszeres
olvasóink tudják, hogy ha külföldről behozunk bármit, akár kereskedelmi
jelleggel, vagy saját magunknak, akkor kötelezettek vagyunk. Például, ha a
„magyarnak tűnő honlapról” rendelt reklámtárgyak, vagy elektronikai termékek
vásárlása során nem magyar adóalany által kiállított számlát kapunk (magyar áfa
nélküli), akkor sajnos az a „talált süllyedt” esete. Lapot kell húzunk
termékdíj szempontjából, még akkor is, ha akár egyszer fordult ilyen elő
elévülési időn belül. A „Nagytestvér” mindent lát. Most pedig nézzük meg
sorban, hogy mely adóalanyoknak adatik meg a negyedéves bevallási kötelezettség
egyszerűsítése.
Az
egyszerűsítés jogszabályi elnevezése a termékdíjátalány.
Mit
is jelent ez a fogalom egészen pontosan: a termékdíjátalány a következő
felsorolásnak megfelelők számára meghatározott díjfizetési kötelezettség:
·
a csekély
mennyiségű kibocsátó,
·
a közös agrárpolitika
keretébe tartozó támogatási rendszerek alapján a mezőgazdasági termelők részére
nyújtott közvetlenkifizetésekre vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint
a 637/2008/EK és a 73/2009/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről
szóló, 2013. december 17-i 1307/2013/EU Európai Parlament és Tanács rendelete
szerinti mezőgazdasági termelő kötelezett, továbbá
·
a gépjármű
alkotórészeként, tartozékaként termékdíjköteles terméket belföldi forgalomba
hozó, saját célra felhasználó vagy készletre vevő kötelezett.
Általános
szabály, hogy a kötelezett a termékdíjköteles termékkel végzett tevékenységét annak
megkezdésétől számított 15 napon belül az állami adóhatóságnak bejelenti.
A
tárgyévet megelőzően az állami adóhatóság nyilvántartásában lévő, a tárgyévre
vonatkozóan termékdíjátalány-fizetést választó kötelezettnek a bejelentést
tárgyév január 31-ig kell megtennie. A bejelentést a kötelezettnek
tárgyévenként nem kell megismételnie, ha a bejelentés alapjául szolgáló termékdíjátalány-fizetési
kötelezettségfeltételei változatlanul fennállnak.
A
határidők elmulasztása esetén a kötelezett az átalányfizetésre vonatkozó
szabályokat nem alkalmazhatja és a határidő elmulasztása esetén igazolásnak nincs
helye.
A
kötelezett a termékdíjátalány-fizetési kötelezettségre vonatkozóan nem
változtathatja meg a tárgyéven belül. Ha a termékdíjátalány-fizetést választó
csekély mennyiséget kibocsátó kötelezett a meghatározott mennyiségi határt,
vagy határokat túllépte, termékdíjátalány-fizetésre már nem jogosult. A
túllépés időpontját követően termékdíj-kötelezettségének az általános szabályok
szerint tesz eleget, és a fentiekből látszik, hogy ezt 15 napon belül, mint
változás bejelentés közölnie kell a hatósággal is.
Csekély mennyiségű kibocsátó
A
törvény meghatározza azokat a tárgyévre vonatkozó kibocsátási mennyiségeket,
amik esetén az átalány választható. Ezek a küszöbértékek és éves termékdíj
átalány mértékek a következők:
Akkumulátor: 30 kg, termékdíjátalánya: 2 000 Ft/év
Csomagolószer: termékdíjátalánya: 12 000 Ft/év.
·
Üveg: 3000
kg
·
Műanyag –
műanyag hordtasak nélkül számított: 300 kg
·
Műanyag
hordtasak: 75 kg
·
Társított
vagy rétegzett csomagolószer: 300 kg
·
Papír, fa,
természetes alapú textil: 500 kg
·
Fém: 300 kg
·
Egyéb csomagolószer:
300 kg
Üveg kivételével mindösszesen legfeljebb
1000 kg csomagolószerig.
Egyéb
kőolajtermék: 40 Kg, termékdíjátalánya:
4 000 Ft/év.
Elektromos,
elektronikai berendezés: termékdíjátalánya:
10 000 Ft/év.
·
Háztartási
nagygép: 40 kg
·
Háztartási
kisgép: 40 kg
·
Információs
(IT) és távközlési berendezés, kivéve a mobiltelefon készülék: 40 kg
·
Szórakoztató
elektronikai cikk: 40 kg
·
Barkácsgép,
szerszám: 40 kg
·
Játékot,
szabadidős és sportfelszerelés: 10 kg
·
Ellenőrző,
vezérlő és megfigyelő eszköz: 10 kg
·
Adagoló
automata: 10 kg
·
Mobiltelefon
készülék: 5 kg
Mindösszesen
legfeljebb 100 kg elektromos,
elektronikai termékig.
Gumiabroncs: 60 Kg, termékdíjátalánya: 3 000 Ft/év.
Reklámhordozó
papír: 100 Kg, termékdíjátalánya:
8 000 Ft/év.
Egyéb
műanyag termék: 2 kg, termékdíjátalánya:
4 000 Ft/év.
Egyéb
vegyipari termék: 200
kg, termékdíjátalánya: 4 000 Ft/év.
Irodai
papír: 200 kg, termékdíjátalánya:
4 000 Ft/év.
Egy
fontos szabályt elszoktak felejteni a kötelezettek, hogy a jogszabály nem csak
tömeg határt határoz meg, mint átalány díj választásának a lehetőségét, hanem
tevékenységi kritériumot, korlátozást is megfogalmaz, miszerint kizárólag végfelhasználó vevő részére
történő belföldi forgalomba hozó választhatja. Tehát, ha van egy viszonteladó
partnerünk, úgy nem vagyunk jogosultak az átalány választására.
Természetesen
saját célra felhasználó, vagy készletre vevő kötelezett is választhatja az
átalány fizetést a fentiek teljesülése esetén.
Ha
ezeket a küszöbértékeket átlépi egy kötelezett, akkor attól számítva 15 napon
belül változás bejelentést kell tenni és áttérni az általános szabályok
választására. Tehát a készletre vétel az előírások szerint nem választható.
Viszont álljunk meg egy szóra! Honnan tudom, hogy átléptem a kötelezettséget? A
válasz pedig abban rejlik, hogy a csekély mennyiségű, átalány díjat választó
kötelezettek is a kötelezettségükről napra pontos nyilvántartást kell
vezetniük, tehát az adminisztrációs teher ebből a szempontból nem csökken.
Bevallási
kötelezettségnek tárgyévet követő év január hónap 20. napjáig kell eleget tenni
az adott év KTA jelű nyomtatványán.
Fontos
megjegyezni, hogy a fenti tömeg határok alatt lévő kötelezettek is választhatják
az általános, vagy a készletre vétel szabályai szerinti díjfizetést. Ebben az
esetben negyedéves bevallást kell benyújtani, viszont vigasztaló lehet és a
választás értelmét is ez adja, hogy 1000 Ft alatt a termékdíjat nem kell
megfizetni.
A termékdíjátalány fizetésére jogosult
mezőgazdasági termelők
A
tárgyévet megelőző évben legfeljebb évi tízmillió forintos értékesítési nettó
árbevételt elérő mezőgazdasági termelő termékdíjátalánya 2000 Ft/év. A
tárgyévet megelőző évben évi tízmillió forintot meghaladó, azonban legfeljebb
évi ötvenmillió forintos értékesítési nettó árbevételt elérő mezőgazdasági
termelő termékdíjátalánya 7000 Ft/év, a tárgyévben kötelezetté váló mezőgazdasági
termelő termékdíjátalánya 5000 Ft/év.
A
bevallási, nyilvántartási, továbbá számlazáradékolási kötelezettség nem
terheli. A tárgyévi átalányt a tárgyévet követő év április 20-ig fizeti meg.
A
termékdíjátalány fizetésére jogosult mezőgazdasági termelők olcsóbban tudnak
csomagolószert vásárolni, ugyanis a kötelezettnek a termékdíjköteles termék
termékdíját nem kell megfizetnie, ha a vevője nyilatkozik arról, hogy a
csomagolószert termékdíjátalány fizetésre jogosult mezőgazdasági termelőként
csomagolás előállítására használja fel.
Felhívom
a mezőgazdasági termelők figyelmét, hogy termékdíjátalány fizetésére jogosultsághoz
az kell, hogy az adott adóalany termékdíj kötelezett is legyen. Tehát a
mezőgazdasági termelői státusz kötelezettség hiányában nem elegendő, hogy
valaki a fent meghatározottak szerint mezőgazdasági termelőként éljen az
átalány díj megfizetésével járó kedvezményes csomagolószer beszerzéssel.
Értelemszerűen, ha valaki nem kötelezett, a kötelezettség kedvezőbb megfizetési
módjának választására sincs lehetősége.
A
csomagolószer után kötelezett cégeket megnyugtatom, hogy a nyilatkozó
kötelezettnek minősül, ha a nyilatkozatával ellentétesen jár el (vagy jelen
esetben nem jogosult nyilatkozat tételére), egyébként a kötelezett ellenőrzésére
vonatkozó szabályokat kell rá alkalmazni.
Gépjármű átalány
A
gépjárművek a vtsz számuk alapján nem minősülnek önállóan termékdíjköteles
terméknek. Viszont azok termékdíjköteles alkotórészei, tartozékai után a
kötelezettség fennáll.
Mindenek
előtt meg kell határozni, hogy mi minősül egyáltalán gépjárműnek:
·
8702 vtsz.
alá tartozó termék,
·
8703 vtsz.
alá tartozó termékek,
·
8704 vtsz.
alá tartozó termék,
·
8711 vtsz.
alá tartozó termék, kivéve a kerékpár segédmotorral felszerelve.
A
törvény melléklete Vtsz. és HR alszám, megnevezés szerinti bontásban
meghatározza, az átalánydíj összegét, illetve a gépjárművek termékdíjköteles
alkotórészeinek, tartozékainak átlagos tömegét. Ez azért adminisztráció
szempontból egyszerűsítés, mert ezek jogszabályban foglalt meghatározása nélkül
a konkrét gépjárművek esetén kellene meghatározni, hogy mennyi azokban az akkumulátor,
gumiabroncs, kenőolaj, elektromos, elektronikai berendezés. A jogalkotó
egyértelmű szándéka volt ennek a tehernek a csökkentése, egy kvázi „elvárt
adóként” meghatározva, hogy mennyi termékdíj bevételt várnak el az adott vtsz
szám alá tartozó járművek darabja után.
A
gépjármű mennyiségét kell a bevallásban feltüntetni. A termékdíj átalány
mértéke 1000 és 38 000 Ft/db összeg között változik a jármű vámtarifa
száma alapján.
Fontos
megjegyezni, hogy ha egy vállalkozás egyébként termékdíj kötelezett, úgy a
darab alapú gépjármű átalányt nem választhatja (nem tudja kitölteni a bevallás
GJA lapját sem), viszont a darabonként elvárt tömeg adatokkal az akkumulátor,
gumiabroncs, kenőolaj, elektromos, elektronikai berendezések utáni
kötelezettségét a negyedéves bevallás BEV lapján KT kódonként rendezni tudja.
Bízunk benne, hogy ezzel
a szakmai tájékoztatóval segítséget tudtunk nyújtania környezetvédelmi
termékdíjban ugyan nem jelentős mértékben, de kötelezett vállalkozások részére.
Mi Őket is szívesen látjuk Partneri körünkben, a kötelezettség mértékét
tükröző, számukra kidolgozott speciális szolgáltatási csomaggal. A Green Tax
Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további kérdések
megválaszolásában.
Nyilatkozat
A GREEN TAX SERVICE Kft. kijelenti, hogy
a tájékoztató összeállítását a termékdíjra vonatkozó jogszabályok szerinti
előírásoknak megfelelően teljesítette. A mindenkor elvárható gondossággal és
körültekintéssel, a szakmai standardok betartása szerint járt el.
Jelen összefoglaló nem tartalmazza a
teljes termékdíj törvény és annak végrehajtási rendeletében előírt szabályozást.
Célja nem a teljes körűség és a jogi normák hivatkozásainak pontos idézése,
hanem gyakorlati iránymutatást tartalmaz, melynek elsődleges célja, hogy az
összefoglaló közérthető legyen.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja
az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények,
javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét
tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de
jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX
SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem
rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban
foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat,
hatóságokat nem köti.