A környezetvédelmi termékdíj kötelezettség a legkisebb vállalkozásokat is érintheti
A hazai jogrendben a környezetvédelmi termékdíj, mint a fenntartható hulladékgazdálkodás finanszírozó rendszere számos vállalkozást érint, akik ezzel a kötelezettségükkel nincsenek, vagy nincsenek teljeskörűen tisztában. A legkisebb cégeknek is magas kockázatot jelent, pedig a mulasztások pótlása a büntetési szankciókhoz képest elhanyagolható terhet jelent.
Jelen cikkünkben a legkisebb kötelezettséggel terhelt vállalkozásokat vesszük nagyító alá. A jogalkotó senkit sem mentesít, viszont bizonyos kedvezőbb feltételeket megteremt a jogszabályi megfelelősség érdekében. A mulasztások és termékdíj hiányairól a korábbiakban már számot adtunk, ebben az összefoglalóinkban arról nem esik szó (kérjük, hogy tekintsék meg az ezzel kapcsolatos írásunkat: https://ktdt.hu/kornyezetvedelmitermekdij-kotelezettseg/ )
Rendszeres olvasóink tudják, hogy ha külföldről behozunk bármit, akár kereskedelmi jelleggel, vagy saját magunknak, akkor kötelezettek vagyunk. Például, ha a „magyarnak tűnő honlapról” rendelt reklámtárgyak, vagy elektronikai termékek vásárlása során nem magyar adóalany által kiállított számlát kapunk (magyar áfa nélküli), akkor sajnos az a „talált süllyedt” esete. Lapot kell húzunk termékdíj szempontjából, még akkor is, ha akár egyszer fordult ilyen elő elévülési időn belül. A „Nagytestvér” mindent lát. Most pedig nézzük meg sorban, hogy mely adóalanyoknak adatik meg a negyedéves bevallási kötelezettség egyszerűsítése.
Az egyszerűsítés jogszabályi elnevezése a termékdíjátalány.
Mit is jelent ez a fogalom egészen pontosan: a termékdíjátalány a következő felsorolásnak megfelelők számára meghatározott díjfizetési kötelezettség:
. a csekély mennyiségű kibocsátó,
. a közös agrárpolitika keretébe tartozó támogatási rendszerek alapján a mezőgazdasági termelők részére nyújtott közvetlenkifizetésekre vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint a 637/2008/EK és a 73/2009/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 17-i 1307/2013/EU Európai Parlament és Tanács rendelete szerinti mezőgazdasági termelő kötelezett, továbbá
. a gépjármű alkotórészeként, tartozékaként termékdíjköteles terméket belföldi forgalomba hozó, saját célra felhasználó vagy készletre vevő kötelezett.
Általános szabály, hogy a kötelezett a termékdíjköteles termékkel végzett tevékenységét annak megkezdésétől számított 15 napon belül az állami adóhatóságnak bejelenti.
A tárgyévet megelőzően az állami adóhatóság nyilvántartásában lévő, a tárgyévre vonatkozóan termékdíjátalány-fizetést választó kötelezettnek a bejelentést tárgyév január 31-ig kell megtennie. A bejelentést a kötelezettnek tárgyévenként nem kell megismételnie, ha a bejelentés alapjául szolgáló termékdíjátalány-fizetési kötelezettségfeltételei változatlanul fennállnak.
A határidők elmulasztása esetén a kötelezett az átalányfizetésre vonatkozó szabályokat nem alkalmazhatja és a határidő elmulasztása esetén igazolásnak nincs helye.
A kötelezett a termékdíjátalány-fizetési kötelezettségre vonatkozóan nem változtathatja meg a tárgyéven belül. Ha a termékdíjátalány-fizetést választó csekély mennyiséget kibocsátó kötelezett a meghatározott mennyiségi határt, vagy határokat túllépte, termékdíjátalány-fizetésre már nem jogosult. A túllépés időpontját követően termékdíj-kötelezettségének az általános szabályok szerint tesz eleget, és a fentiekből látszik, hogy ezt 15 napon belül, mint változás bejelentés közölnie kell a hatósággal is.
Csekély mennyiségű kibocsátó
A törvény meghatározza azokat a tárgyévre vonatkozó kibocsátási mennyiségeket, amik esetén az átalány választható. Ezek a küszöbértékek és éves termékdíj átalány mértékek a következők:
Akkumulátor: 30 kg, termékdíjátalánya: 2 000 Ft/év
Csomagolószer: termékdíjátalánya: 12 000 Ft/év.
. Üveg: 3000 kg
. Műanyag – műanyag hordtasak nélkül számított: 300 kg
. Műanyag hordtasak: 75 kg
. Társított vagy rétegzett csomagolószer: 300 kg
. Papír, fa, természetes alapú textil: 500 kg
. Fém: 300 kg
. Egyéb csomagolószer: 300 kg
Üveg kivételével mindösszesen legfeljebb 1000 kg csomagolószerig.
Egyéb kőolajtermék: 40 Kg, termékdíjátalánya: 4 000 Ft/év.
Elektromos, elektronikai berendezés: termékdíjátalánya: 10 000 Ft/év.
. Háztartási nagygép: 40 kg
. Háztartási kisgép: 40 kg
. Információs (IT) és távközlési berendezés, kivéve a mobiltelefon készülék: 40 kg
. Szórakoztató elektronikai cikk: 40 kg
. Barkácsgép, szerszám: 40 kg
. Játékot, szabadidős és sportfelszerelés: 10 kg
. Ellenőrző, vezérlő és megfigyelő eszköz: 10 kg
. Adagoló automata: 10 kg
. Mobiltelefon készülék: 5 kg
Mindösszesen legfeljebb 100 kg elektromos, elektronikai termékig.
Gumiabroncs: 60 Kg, termékdíjátalánya: 3 000 Ft/év.
Reklámhordozó papír: 100 Kg, termékdíjátalánya: 8 000 Ft/év.
Egyéb műanyag termék: 2 kg, termékdíjátalánya: 4 000 Ft/év.
Egyéb vegyipari termék: 200 kg, termékdíjátalánya: 4 000 Ft/év.
Irodai papír: 200 kg, termékdíjátalánya: 4 000 Ft/év.
Egy fontos szabályt elszoktak felejteni a kötelezettek, hogy a jogszabály nem csak tömeg határt határoz meg, mint átalány díj választásának a lehetőségét, hanem tevékenységi kritériumot, korlátozást is megfogalmaz, miszerint kizárólag végfelhasználó vevő részére történő belföldi forgalomba hozó választhatja. Tehát, ha van egy viszonteladó partnerünk, úgy nem vagyunk jogosultak az átalány választására.
Természetesen saját célra felhasználó, vagy készletre vevő kötelezett is választhatja az átalány fizetést a fentiek teljesülése esetén.
Ha ezeket a küszöbértékeket átlépi egy kötelezett, akkor attól számítva 15 napon belül változás bejelentést kell tenni és áttérni az általános szabályok választására. Tehát a készletre vétel az előírások szerint nem választható. Viszont álljunk meg egy szóra! Honnan tudom, hogy átléptem a kötelezettséget? A válasz pedig abban rejlik, hogy a csekély mennyiségű, átalány díjat választó kötelezettek is a kötelezettségükről napra pontos nyilvántartást kell vezetniük, tehát az adminisztrációs teher ebből a szempontból nem csökken.
Bevallási kötelezettségnek tárgyévet követő év január hónap 20. napjáig kell eleget tenni az adott év KTA jelű nyomtatványán.
Fontos megjegyezni, hogy a fenti tömeg határok alatt lévő kötelezettek is választhatják az általános, vagy a készletre vétel szabályai szerinti díjfizetést. Ebben az esetben negyedéves bevallást kell benyújtani, viszont vigasztaló lehet és a választás értelmét is ez adja, hogy 1000 Ft alatt a termékdíjat nem kell megfizetni.
A termékdíjátalány fizetésére jogosult mezőgazdasági termelők
A tárgyévet megelőző évben legfeljebb évi tízmillió forintos értékesítési nettó árbevételt elérő mezőgazdasági termelő termékdíjátalánya 2000 Ft/év. A tárgyévet megelőző évben évi tízmillió forintot meghaladó, azonban legfeljebb évi ötvenmillió forintos értékesítési nettó árbevételt elérő mezőgazdasági termelő termékdíjátalánya 7000 Ft/év, a tárgyévben kötelezetté váló mezőgazdasági termelő termékdíjátalánya 5000 Ft/év.
A bevallási, nyilvántartási, továbbá számlazáradékolási kötelezettség nem terheli. A tárgyévi átalányt a tárgyévet követő év április 20-ig fizeti meg.
A termékdíjátalány fizetésére jogosult mezőgazdasági termelők olcsóbban tudnak csomagolószert vásárolni, ugyanis a kötelezettnek a termékdíjköteles termék termékdíját nem kell megfizetnie, ha a vevője nyilatkozik arról, hogy a csomagolószert termékdíjátalány fizetésre jogosult mezőgazdasági termelőként csomagolás előállítására használja fel.
Felhívom a mezőgazdasági termelők figyelmét, hogy termékdíjátalány fizetésére jogosultsághoz az kell, hogy az adott adóalany termékdíj kötelezett is legyen. Tehát a mezőgazdasági termelői státusz kötelezettség hiányában nem elegendő, hogy valaki a fent meghatározottak szerint mezőgazdasági termelőként éljen az átalány díj megfizetésével járó kedvezményes csomagolószer beszerzéssel. Értelemszerűen, ha valaki nem kötelezett, a kötelezettség kedvezőbb megfizetési módjának választására sincs lehetősége.
A csomagolószer után kötelezett cégeket megnyugtatom, hogy a nyilatkozó kötelezettnek minősül, ha a nyilatkozatával ellentétesen jár el (vagy jelen esetben nem jogosult nyilatkozat tételére), egyébként a kötelezett ellenőrzésére vonatkozó szabályokat kell rá alkalmazni.
Gépjármű átalány
A gépjárművek a vtsz számuk alapján nem minősülnek önállóan termékdíjköteles terméknek. Viszont azok termékdíjköteles alkotórészei, tartozékai után a kötelezettség fennáll.
Mindenek előtt meg kell határozni, hogy mi minősül egyáltalán gépjárműnek:
. 8702 vtsz. alá tartozó termék,
. 8703 vtsz. alá tartozó termékek,
. 8704 vtsz. alá tartozó termék,
. 8711 vtsz. alá tartozó termék, kivéve a kerékpár segédmotorral felszerelve.
A törvény melléklete Vtsz. és HR alszám, megnevezés szerinti bontásban meghatározza, az átalánydíj összegét, illetve a gépjárművek termékdíjköteles alkotórészeinek, tartozékainak átlagos tömegét. Ez azért adminisztráció szempontból egyszerűsítés, mert ezek jogszabályban foglalt meghatározása nélkül a konkrét gépjárművek esetén kellene meghatározni, hogy mennyi azokban az akkumulátor, gumiabroncs, kenőolaj, elektromos, elektronikai berendezés. A jogalkotó egyértelmű szándéka volt ennek a tehernek a csökkentése, egy kvázi „elvárt adóként” meghatározva, hogy mennyi termékdíj bevételt várnak el az adott vtsz szám alá tartozó járművek darabja után.
A gépjármű mennyiségét kell a bevallásban feltüntetni. A termékdíj átalány mértéke 1000 és 38 000 Ft/db összeg között változik a jármű vámtarifa száma alapján.
Fontos megjegyezni, hogy ha egy vállalkozás egyébként termékdíj kötelezett, úgy a darab alapú gépjármű átalányt nem választhatja (nem tudja kitölteni a bevallás GJA lapját sem), viszont a darabonként elvárt tömeg adatokkal az akkumulátor, gumiabroncs, kenőolaj, elektromos, elektronikai berendezések utáni kötelezettségét a negyedéves bevallás BEV lapján KT kódonként rendezni tudja.
Bízunk benne, hogy ezzel a szakmai tájékoztatóval segítséget tudtunk nyújtania környezetvédelmi termékdíjban ugyan nem jelentős mértékben, de kötelezett vállalkozások részére. Mi Őket is szívesen látjuk Partneri körünkben, a kötelezettség mértékét tükröző, számukra kidolgozott speciális szolgáltatási csomaggal. A Green Tax Service Kft. csapata rendelkezésükre áll a témával kapcsolatos további kérdések megválaszolásában.
Declaration
The Green Tax Service Ltd. hereby declares that the person compiling this professional information material performed the task to the best of his knowledge, trying to compile the deepest analysis based on the information, and acted with the expected care and caution.
This summary does not contain the regulations provided for in the Complete Product Fees Act and its implementing decree, only its most significant points. Its purpose is not to cite the references to completeness and legal norm in detail, but to provide practical guidance, the primary purpose of which is clarity.
A GREEN TAX SERVICE Kft. tájékoztatja az olvasót, hogy a jelen összefoglalóban leírt megállapítások, vélemények, javaslatok jogalkalmazói értelmezését, gyakorlatát és szakmai véleményét tükrözi, melyek szakmai véleménynek, ajánlásnak, iránymutatásnak minősülnek, de jogi kötőerővel a jelen összefoglalóban foglaltak nem rendelkeznek. A GREEN TAX SERVICE Kft. az esetleges hibákért, hiányosságokért a felelősségét kizárja.
A GREEN TAX SERVICE Kft. nem rendelkezik hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére, a jelen összefoglalóban foglaltak szakmai véleménynek minősülnek, melyek egy esetleges jogvitában a bíróságokat, hatóságokat nem köti.